När lanseras det öppna bredbandsnätet?

Olov Lindgren lanserar ett öppet bredbandsnät. Läs mer om hur det påverkar dig nedan.

Öppet bredbandsnät via fiber installeras i Olov Lindgrens fastigheter

Olov Lindgren förbereder just nu för att installera ett öppet bredbandsnät. Via det nya öppna bredbandsnätet kommer du som hyresgäst att kunna få upp till 1000 Mbit/s internet, telefoni och IPTV med möjlighet till HDTV och olika kanalpaket. Du kan välja mellan många olika tjänsteleverantörer och deras utbud.

På grund av Coronavirusets utveckling kan nedanstående tider komma att ändras. Vi följer Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer noggrant.

Vår samarbetspartner

iTUX är Olov Lindgrens samarbetspartner och kommer att driva det öppna bredbandsnätet. De hjälper även till med att svara på frågor under projektets gång. På denna hemsida (olovlindgren.itux.se) hittar du alla tjänsteleverantörer och deras utbud. Här kan du även jämföra priser och kampanjer samt beställa när själva nätet lanseras. Här hittar du även vanliga frågor och svar. Du kan också att kunna söka på din adress för att få svar på när i tiden just din adress kommer att påverkas och lanseras. Får du ingen träff på din adress ligger lanseringen längre fram i tiden. 

 

Installationsarbetets gång 

Förberedelserna har startat och arbetet beräknas pågå till och med slutet av 2021. Installationerna sker successivt i fastigheterna och den första etappen är planerad till september/oktober 2020.

Arbetet genomförs genom att ett nytt öppet bredbandsnät installeras i fastigheterna.

Inför och under installationen i ditt hus håller vi dig informerad. Ett par veckor före installationen i din lägenhet får du information från den entreprenör vi anlitat om när de kommer till just dig.

Tekniker besöker varje lägenhet för att göra en installation och du får ett startpaket med information hur du kan använda det öppna bredbandsnätet. När du fått ditt startpaket kan du beställa tjänster.

Har du larm, bredband eller telefoni via Telias telenät?

Du som idag har en larm-, telefoni- eller bredbandstjänst via Telias telenät (gamla telefonuttaget) kommer att behöva byta leverantör till Com Hem redan nu. Anledningen till att du behöver byta till Com Hem är att vi måste ta bort Telias teleledningar som går genom huset för att få plats med framdragning av det nya öppna bredbandsnätet. I våra fastigheter finns redan Com Hem via kabel-tv-nätet och i väntan på att det nya öppna bredbandsnätet byggs färdigt kan tjänster erbjudas från dem.

Har du tjänster idag via telenätet men framöver inte längre har behov av dessa, räcker det med att du säger upp dina befintliga tjänster i telenätet. Har du inte fast telefoni eller bredband via telenätet behöver du inte göra något.

Vi rekommenderar att du tecknar dina nya tjänster från Com Hem så fort som möjligt så att du inte behöver vara utan tjänst när Telias kopparnät/teleledningar kopplas ur. Tänk även på att du kan ha en uppsägningstid hos din nuvarande leverantör att ta hänsyn till så att du slipper betala dubbla fakturor.

 

Gör så här för att byta till Com Hem:

1. Du tar kontakt med iTUX kundsupport på telefon 0771-40 70 77.

2. iTUX kundsupport hjälper dig med beställning av Com Hem-tjänster och hur du behöver gå tillväga för att säga upp dina befintliga tjänster.

3. Com Hem skickar ut nödvändig utrustning till dig.

4. Du ansluter utrustningen i ditt Com Hem-vägguttag och aktiverar din telefon/ditt bredband till Com Hem.

5. Nu kan du koppla ur din utrustning från telefonuttaget. Du är nu förberedd inför den kommande installationen av det öppna bredbandsnätet.

Du behöver inte byta telefonnummer utan ditt befintliga nummer kan flyttas från din nuvarande tjänsteleverantör till Com Hem med hjälp av iTUX support.

Öppet bredbandsnät via fiber ger högre standard

Anslutningen till det nya öppna bredbandsnätet och den ökade valfriheten inom bredband, TV och telefoni innebär en standardhöjning av lägenheten. Hur det påverkar hyran förhandlas just nu med Hyresgästföreningen. Hyreshöjning sker när installationen är klar och din lägenhet är ansluten till bredbandsnätet. Aktivering av bredbandsnätet sker först när överenskommelse med Hyresgästföreningen är klar.

 

Frågor - vi hjälper dig!

Har du frågor om det öppna bredbandsnätet?

Kontakta iTUX via e-post: info@itux.se eller tel: 0771-40 70 77

Har du andra frågor som rör ditt boende?

Kontakta kundservice via e-post: kundservice@olovlindgren.se eller tel: 08-690 25 00